Vormen van online marketing

Het doel van (online) marketing is om een duidelijke boodschap over te brengen op de doelgroep met als doel dat ze klant worden. Tegenwoordig gaat alles via het internet, daardoor is online marketing een belangrijke manier om potentiële klanten te bereiken. Online marketing is een enorm breed begrip. Er zijn veel verschillende vormen van online marketing. In de artikel behandelen we drie verschillende vormen die veel gebruikt worden door bedrijven.

Google Ads

Dit is een advertentieprogramma van Google. Het is hierop mogelijk om op zoektermen te adverteren. Zodat de advertenties in Google zichtbaar worden bij de zoekresultaten. Je kan Google Ads gebruiken als je meer bezoekers wil op je website of de naamsbekendheid van je bedrijf wil verhogen in een bepaalde regio.

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization, dit betekent zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het is eigenlijk websites optimaliseren, waardoor ze hoger komen in de zoekmachines van bijvoorbeeld Google. Voorbeelden van SEO zijn linkbuilden en zoekwoordoptimalisatie. Dit wordt ook wel eens zoekmachine marketing genoemd.

Social media

Tegenwoordig is social media een van de belangrijkste tools voor online marketing. Social media wordt ingezet om meer naamsbekendheid te creeren, voor klantenservice, om reclame te maken en om op de hoogte te blijven van wat er speelt bij jouw doelgroep. De social media kanalen die veel gebruikt worden voor online marketing zijn:

  • Facebook
  • Instagram
  • Snapchat
  • Youtube
  • LinkedIn

Er zijn nog veel meer verschillende vormen van online marketing, maar dit zijn op dit moment de meest gebruikte vormen. Zo heb je tegenwoordig ook e-mail marketing en affiliate marketing. Er zijn zoals je merkt heel veel verschillende manieren om een boodschap over te brengen op je doelgroep.