Zoekmachine marketing uitbesteden of niet?

Voor we ingaan op de vraag zoekmachine marketing uitbesteden of niet, leggen we eerst uit wat we daaronder verstaan. Zoekmachine marketing is het geheel van maatregelen om een website goed vindbaar te maken. Van de zoekmachines is Google de meest gebruikte. Daarom concentreren we ons daarop. Als iemand met woorden zoekt die relevant zijn voor je bedrijf, dan moet een link naar je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komen. We onderscheiden bij zoekmachine marketing Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA).

SEO en SEA

SEO gaat over de inhoud van je website. We praten dan onder meer over een relevante en interessante inhoud, en het gebruik van zoekwoorden en backlinks. Google vindt het belangrijk dat de inhoud van je website meerwaarde voor de bezoeker biedt. Een van de graadmeters daarvoor is de bounce rate. Als iemand op je website terechtkomt en die zonder enige actie te nemen weer verlaat, dan heet dat een bounce. Het aantal bounces in verhouding met het totaal aantal bezoeken wordt de bounce rate genoemd. Zoekwoorden in de tekst van je website helpen Google om je website bij relevante zoekopdrachten in de zoekresultaten op te nemen. Backlinks zijn links op andere websites naar jouw website. Onjuist gebruik daarvan kan echter negatief uitpakken. Bij SEA gaat het om op een zo effectief mogelijke manier advertenties op het web te plaatsen.

Uitbesteden of niet

https://www.markantinternet.nl/diensten/zoekmachine-adverteren/
https://www.markantinternet.nl/diensten/zoekmachine-adverteren/

Bij de vraag zoekmachine marketing uitbesteden of niet, dien je te kijken naar de kennis van SEO en SEA die je in huis hebt. En als je die niet hebt, loont het dan de moeite om die kennis op te bouwen. Het is wellicht duidelijk geworden dat SEO en SEA veel aspecten omvatten. Bij een goede toepassing daarvan gaat je website je bedrijf heel goed helpen. Zo niet, dan kan het maken van een website een teleurstellend resultaat geven. Dus toch zoekmachine marketing uitbesteden?